האם כדאי לקנות מסעדה קיימת או להקים מסעדה מאפס?

לקנות מסעדה קיימת או להקים מאפס Photo by Tim Douglas from Pexels

האם כדאי לקנות מסעדה קיימת או להקים מסעדה מאפס?

אם החלום שלכם הוא להיות בעלים של מסעדה, יש לכם שתי אופציות; להקים מסעדה מאפס או לקנות מסעדה קיימת שמוצעת למכירה. יש יתרונות וחסרונות להקמת מסעדה חדשה כגון: בניית קונספט משלנו, התאמת המבנה, התשתיות והמטבח, התאמת העיצוב לקונספט ולתפריט שקבענו אבל זה כרוך בהרבה עבודה, רגולציה וכמובן עלויות בהתאם. גם לרכישת מסעדה קיימת יש יתרונות וחסרונות כגון: רכישת עסק פעיל, מוניטין, קהל לקוחות קבוע, ציוד ועוד. אבל במסעדה קיימת לא אנחנו בנינו את הקונספט ואנחנו ממשיכים חלום של מישהו אחר.

זה בהחלט אפשרי לקנות מסעדה קיימת, אבל לפני שקונים חשוב קודם להבין מה אנחנו קונים. אם זאת המסעדה עצמה, עם המיקום שלה והמוניטין כעסק פעיל לכל דבר או רק השם שלה או המיקום עם המבנה או שזה אך ורק הציוד עצמו. בכל מקרה, לפני הקנייה יש כמה דברים שחשוב לדעת.

לשאול מדוע המסעדה למכירה?

יש הרבה סיבות לכך שבעלים של מסעדה רוצה למכור אותה. אחת מהסיבות היא שהמסעדה מפסידה כסף והבעלים רוצה לברוח מההשקעה הזאת ולהעביר אותה למישהו אחר. חשוב לבקש לראות את הדו"חות הכספיים של העסק; דו"ח תזרים מזומנים, את דיווחי המע"מ וביטוח לאומי. כך תיהיה לנו תמונה טובה יותר על מצבו של העסק.

  • הטיפ של MCC: חשוב לא להסתפק רק בדו"ח רווח והפסד. (מכיוון שזה לא תמיד משקף את המצב האמיתי של העסק). אם הבעלים מסרבים להציג את רישומי הבנק, דיווחי המע"מ והביטוח הלאומי- זה דגל אדום.
    זה לא בהכרח מחסל לנו את העסקה. אם אנחנו יכולים לזהות מה בדיוק השתבש, ואנחנו מאמינים שיש לנו יכולת לתקן את המצב, כדאי לנו לשקול את העסקה (אבל במחיר שמותאם למצב).

מיקום, מיקום, מיקום

לא משנה כמה האוכל טוב או שהצוות תותח, אם המסעדה נמצאת במיקום מרוחק או באזור חלש של העיר, יהיה לנו קשה מאוד להצליח. עדיף לחפש מסעדה שנמצאת באזור סואן, עם תחרות (לא לפחד מהתחרות היא גורם משיכה)  וכמובן חניה. אם המסעדה נמצאת במרכז העיר, נחפש הרבה תנועה רגלית בקרבת מקום. אם המסעדה נמצאת מחוץ לעיר, כדאי לנו לבדוק מה רמת העומס באזור (אם יש אטרקציות ליד או גורמי משיכה נוספים לפלח השוק שלנו).

לבדוק את המחיר שמציעים לנו

על זה בעצם קמה ונופלת העסקה. בואו נניח שהציעו לנו מחיר מאוד אטרקטיבי: המיקום עצמו מעולה, הבר עובד טוב ומוכר ואפילו יש חדר אירועים שעבר שיפוץ לאחרונה. הבעיה שלמסעדה יש מוניטין גרוע בגלל שהאוכל לא להיט, או השירות גרוע. במקרה כזה יש לנו שתי אפשרויות: האחת היא לעשות מהפך במטבח ולשדרג את התפריט באופן משמעותי, לרענן את צוות העובדים ולעבוד על השירות. האפשרות השנייה היא לוותר על השם והקונספט, לקנות את הציוד והמקום עצמו ולעשות חידוש. לרוב האפשרות השנייה היא זולה יותר מבחינת עלות העסקה, רק חשוב לחשב מראש גם את עלות ההקמה, ההרצה והשיווק, כתיבת התפריט ושיפוץ (אם נדרש).

מצד שני, אם למסעדה יש מוניטין טוב וזרם לקוחות יציב, כדאי לנו לשקול לשלם קצת יותר בשביל לשמור על הקונספט, השם של המסעדה, התפריט, המוניטין וקהל הלקוחות.

אין ספק שענף המסעדנות יכול להיות מאוד משתלם אם פועלים נכון. כל מה שנדרש מאיתנו זה להיכנס לפרטים הקטנים ולדאוג שהכל מתנהל במקצועיות ועם נהלים ברורים.

 

למאמרים נוספים בנושא ייעוץ עסקי למסעדות:

 

לתכנים נוספים ומינוי בערוץ היוטיוב שלנו לחצו כאן >>

לקהילת מצויינות בעסקי המזון לחצו פה >>

להרשמה לניוזלטר שלנו לחצו כאן >>

לדף הפייסבוק שלנו לחצו פה >>

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

הצטרפו אלינו לרשתות החברתיות

אור לוי

אור לוי

בוגר בהצטיינות תואר ראשון B.Sc בניהול תיירות ומלונאות ותואר שני M.B.A בהתמחות באסטרטגיה ומימון באוניברסיטה העברית בירושלים. אור בעל ותק וניסיון של שנים בתחום המלונאות וההסעדה ובמסגרת תפקידיו התמחה במלון Venetian בלאס וגאס - מלון המונה 7500 סוויטות וכ-50 מסעדות, בתי קפה וברים.

אהבת את הכתבה? זה הזמן לשתף אותה..

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

קצת על MCC

Mcc outsourcing פעילה משנת 1989 בתחום הביקורת, ייעוץ לבתי מלון, ייעוץ למסעדות וניהול עסקי.
עם השנים צברה החברה ידע וניסיון רב, אותו היא רותמת לעזרת לקוחותיה.

כתבות נוספות שיעניינו אותך

הצטרפו אלינו לפייסבוק

בואו נשמור על קשר

אנחנו כאן כדי לעזור לעסק שלך

אל תהססו לפנות אלינו ואנו נשמח לענות על כל השאלות שלך.