דברים שלא ידעתם על זכיינות

כל מה שצריך לדעת על זכיינות ולא היה לכם את מי לשאול

יסודות הזכיינות – מה זה זכיינות?

אם לאחרונה חיפשתם הזדמנות עסקית ונתקלתם בהצעה להיכנס לעסקת זכיינות בעסק, או שיש לכם עסק ואתם רוצים להתרחב ולהפוך לרשת; המאמר הזה בשבילכם. אין ספק שזכיינות זה דבר מסקרן, אבל אתם עדיין לא בטוחים אם זאת הבחירה הנכונה עבורכם. מהם יתרונות השיטה ומהם החסרונות? האם כדאי להכנס לזכיינות או לפתוח עסק עצמאי? בעקבות שאלות רבות שהפנתם אלינו, החלטנו לעשות לכם קצת סדר בדברים; ולתת סקירה כללית על מה זה זכיינות? כדי שתדעו, למה אתם נכנסים וזאת לפני תחילת הדרך בעסקי המזון או לקראת ההתרחבות שלכם לרשת מצליחה.

לפני שנצלול לעומק הדברים בואו קודם נבין כמה דברים בסיסיים ונתחיל מההתחלה.

מהו מקור הזכיינות?

במרבית המקרים כשמדברים או חושבים על זכיינות ושואלים את עצמנו מתי התחילו לעבוד במודל העסקי הזה; מיד עולה בראשנו 'מקדונלדס'. אבל כמו שאנחנו אוהבים, באנו לנפץ את המיתוס הזה אחת ולתמיד.
למעשה, הזכיינות התחילה הרבה לפני מקדונלדס. אם להיות ספציפיים, הרעיון המודרני הראשון של זיכיון כפי שאנחנו מכירים אותו כיום; הומצא בשנת 1850 על ידי יזם בשם אייזיק זינגר. בתחילת דרכו, זינגר מכר מכונות תפירה וכשהביקוש עלה, הוא התחיל לחפש דרך להפיץ את המכונות שלו גם מחוץ לאזור מגוריו. האתגר המרכזי שלו, מעבר להפצת המוצרים, היה הדרכת הלקוחות בצורה נכונה ולפי הסטנדרטים שלו ללא יכולת להדריך בשני מקומות או יותר בו זמנית.

זינגר תפס את הראש, חשב וחשב ועלה על רעיון גאוני. הוא החל לאתר יזמים ברחבי ארה"ב ומכר להם רישיונות למכירת המוצרים שלו, לאחר שראה ובחן שהם מתאימים לרף שהציב. זינגר כיום נחשב לאמריקאי הראשון שהקים עסק בינלאומי. הטקטיקה העסקית שבה פעל, מוכרת בתור הדור הקודם של הסכמי הזכיינות שאנו מכירים כיום.

מה זה זכיינות?

ההגדרה של זכיינות, לפי ה-IFA (איגוד הזכיינות הבינלאומי); היא מערכת יחסים על בסיס חוזה בין רשת לבין זכיין. כאשר הרשת מציעה או מתחייבת לתמוך בעסקי הזכיין בתחומי ידע, הכשרה ושיווק המותג והרשת. בתמורה, הזכיין ישקיע בעסק שיפתח מכספו, ויפעל תחת השם המסחרי, הפורמט והנהלים של הרשת, הוא ייהנה מהמוניטין שהמותג צבר וינכס לעצמו את הניסיון הנצבר של הרשת. במילים פשוטות, זיכיון הוא הזכות או הרישיון שנותנת הרשת ליזם (או יזמים), לשווק את המוצרים או השירותים שלה במיקום ספציפי, בקיום נהלי הרשת ואיכותה.

איך זיכיון עובד?

במערך העסקי של הזיכיון, הזכיינים מקבלים גישה למערכת העסקית של הרשת, ידע, ניסיון ולעיתים גם ליווי בתמורה להשקעה הכספית ולעבודת הזכיין. שיטה זו עוזרת לזכיינים לקצר תהליכים שקשורים בפתיחת עסק חדש, להתבסס על המוניטין של הרשת, הפריסה הרחבה ונאמנות הלקוחות ולחסוך הרבה מאוד זמן וכסף.

בצד השני של העסקה, הרשת מקבלת את היכולת להתרחב למקומות ולעיתים לתחומים אחרים; ללא השקעה כספית משמעותית וגיוס כוח אדם נוסף. היא מרוויחה מדמי הזיכיון ומאחוזים ממחזור המכירות.

הטיפ של MCC: כדי להצליח בתור זכיינים, חשוב מאוד שניהיה מודעים ליכולת שלנו לנהל עסק תחת הנחיות התפעול של הרשת. לכן, אם התכנית העסקית שהציעה הרשת לא מתאימה לכם, או התמיכה של הרשת לא מספקת, המותג לא מוכר והמוניטין לא חזק, אז הזיכיון הזה לא בשבילכם.

איזה מודלים קיימים בזכיינות?

שתי הצורות הכי נפוצות לזכיינות הן הפצת מוצרים או פעילות על פי פורמט עסקי.

בזכיינות שמבוססת על הפצת מוצרים- הזכיינים מוכרים או מפיצים את המוצרים של הרשת ופועלים ביחס של ספק וסוחר. הרשת נותנת לזכיינים רישיון לשימוש בלוגו ובשם שלה, אך במרבית המקרים אינה מספקת מערכת שלמה להפעלת העסק של הזכיינים. הענפים שלרוב פועלים בתצורה זו הם; שירותי רכב, חברות משקאות, תחנות דלק, חנויות למכירת ציוד ועוד.

בזכיינות שמבוססת על פורמט עסקי- הרשת מעניקה לזכיין רישיון לשימוש במותג שלה באופן קבוע. הזכיין לא רק מקבל גישה למוצר או לשירות, אלא גם לשיטה המלאה של הרשת לניהול העסק. לרוב השיטה כוללת הדרכה, מערכות מחשב, תכנית שיווק מסודרת, נהלים, מדריכי תפעול ועוד. כיום, רוב עסקאות הזכיינות מבוססות על פורמט עסקי.

זכיינות היא מודל עסקי נפוץ מאוד. למרות הקשר המוכר שלה לענף המזון והמשקאות, היא מגוונת מאוד וקיימת כמעט בכל ענף עסקי. בנוסף, אנחנו אולי מכירים בעיקר את עסקי הזכיינות הגדולים והנפוצים ביותר (כמו מקדונלדס וסטארבאקס) שמפעילים אלפי סניפים ברחבי העולם, אבל מרבית הרשתות שמפעילות זכיינים הן קטנות מאוד ובעלות מתחת ל-50 סניפים בסך הכל.

 

למאמרים מעניינים נוספים בנושא הצלחה במסעדנות:

 

הצטרפו לקהילה שלנו בפייסבוק – מצויינות בעסקי המזון מכאן >>

לערוץ היוטיוב שלנו לחצו פה >>

להרשמה לניוזלטר שלנו לחצו כאן>>

לדף העסקי שלנו בפייסבוק לחצו פה >>

Click to rate this post!
[Total: 1 Average: 5]

הצטרפו אלינו לרשתות החברתיות

אור לוי

אור לוי

בוגר בהצטיינות תואר ראשון B.Sc בניהול תיירות ומלונאות ותואר שני M.B.A בהתמחות באסטרטגיה ומימון באוניברסיטה העברית בירושלים. אור בעל ותק וניסיון של שנים בתחום המלונאות וההסעדה ובמסגרת תפקידיו התמחה במלון Venetian בלאס וגאס - מלון המונה 7500 סוויטות וכ-50 מסעדות, בתי קפה וברים.

אהבת את הכתבה? זה הזמן לשתף אותה..

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

קצת על MCC

Mcc outsourcing פעילה משנת 1989 בתחום הביקורת, ייעוץ לבתי מלון, ייעוץ למסעדות וניהול עסקי.
עם השנים צברה החברה ידע וניסיון רב, אותו היא רותמת לעזרת לקוחותיה.

כתבות נוספות שיעניינו אותך

הצטרפו אלינו לפייסבוק

בואו נשמור על קשר

אנחנו כאן כדי לעזור לעסק שלך

אל תהססו לפנות אלינו ואנו נשמח לענות על כל השאלות שלך.